cillalindblad

Alla inlägg under april 2009

Av cilla lindblad - 29 april 2009 22:13

Det gick bra hos ryggdoktorn idag, men dyrt!! Det är det ju värt iof.

Nu har jag ont mest övertallt, det kan tydligen bli så.....

Har städat idag så att det e lite rent när vi får främmmande imorgon kväll. Jag jobbar först på bagerit och sedan ska jag tjänstgöra på puben från 20,30 - ca 03,00 suck!

 

Men på fredag får vi välförtjänt semester ett dygn, ska åka på kryssning med mannen och hans syster med man. Ska bli såååå skönt! Farmor och farfar kommer  och är barnvakt till alla barnbarnen (5st) här hemma, då löser sig ju hundvakten oxå. Ska be Jossan om lite promenad hjälp på lördagen. Jag hinner ju gå en långis på fredag innan vi drar iväg mot huvudstaden.

Kryssningen är ju egentligen en försenad bröllopsdagstripp. Vi kom inte iväg till Hedé i mars som vi tänkt, så därför blir det nu en liten tripp.


Idag har jag iaf pratat med min ena vän som jag varit orolig för... Men nu känns det bra igen. Jag behöver inte oroa mig. Men jag tänker på dig, för jag vet att du e inne här ibland och läser... Krya på dig nu vännen.

 

Nej nu ska jag lägga mig för nu gör det ännu ondare.. Ajaj..

Trevlig Valborg på Er alla!!


Sov Gott

Av cilla lindblad - 28 april 2009 22:33

Jag finns här när du behöver mig!

Av cilla lindblad - 28 april 2009 22:15

Ska till "ryggdoktorn" Imorgon och kolla om hon kan göra något för att hjälpa mig med min stackars rygg! Den har visserligen sett ut som den gör de senaste 16 åren typ, hmmm, nu känner jag mig så där gammal igen...


Har jobbat em idag, efter jobbet åkte jag hem och hämtade upp Prinsessan och Keaton, vi fick med oss Jossan oxå. Vi åkte hem till Lena för att kolla in hennes nya häst!! Wow, vilken goding.... Skit snygg, och kan förmodligen en hel del, han var en cirkushäst innan han hamnade hemma hos Lena. Kommer bilder vid ett senare tillfälle. Keaton undrade vad det var för stor konstig hund? Men han sa inget och kollade bara in läget, det var viktigare att gå och pissa in lite revir hemma på Lenas tomt.. Han e för gullig.


När jag kom hem så fick Keaton vara hemma med Husse och kolla på fotboll, jag tog Shakira på en egen tur runt byn, mkt skönt att knata på i lite snabbare tempo. Det e ju inte så lätt att gå fort när lillskiten e med.


Keatons nya fina täcke till vinter. Tack till Helen för att jag fick det!! Jag ska bara klippa klor och rycka öronen på hennes lilla hund resten av hans liv.... Så jag vet vad jag har att göra när jag inte gör det på mina egna hundar.


Lite suddigt då jag tagit med mobilekameran och sedan zoomat in bilden lite. men han e så gullig...

Husse sa att det inte får vara några hundar i soffan, jaha ja....

Skön stil han har, skönt att sola lite. Sådan matte sådan hund.

Keaton var ju bara tvungen att ha en cool tröja..

Han tyckte nog inte om den så mycket tyvärr.


Sov gott! Håll nu tummarna för att det går bra för mig hos ryggdoktorn imorgon.

Av cilla lindblad - 26 april 2009 22:14

Vi var ett gäng ifrån Simbadsföreningen som drog iväg på en liten tur!! Dom andra började med spökvandring på Herrgården, men jag var tvungen att sätta Edwin på bussen kl 15,00 så jag missade vandringen! Otur! Tycker inte om spöken.

Men jag hängde på till nästa station som var gruvan i Dannemora!!

Här följer lite bilder:

Storrymningen eller vad den nu heter! Hihi.... 170 m lång och 60 bred, det kommer jag iaf ihåg *skrattar*.

En till bild från gruvan..

Det gamla Missionshuset i Dannemora! Ligger bredvid Silvergruvan!!

I stenhuset  var på sin tid Triewalds "eld- och luftmaskin",
färdig 1728, inrymd. Huset är det enda i sitt slag, som finns bevarat

Ett hål till...

Här fick vi gå ner en liten bit, det var kallt!! BRRRRRR!!

Står nu nere i hålet!! Vi knackade tre gånger och meddelade Gruvfrun att vi var på ingång!!

Lite dåliga bilder då jag bara hade mobilen.

Fin mur.

Hur kan det växa granar där?? Djupt var det ner till backen iaf. Kolla in skuggorna på oss som står där..


Mycket IS!!!

Någon konstig sak som säkert varit bra till något, kommer inte ihåg just nu.. Hehe.. Säger bara Russian...

Klockstapeln i bakgrunden, vi käkade lite mackor innan vi skulle vidare, även vätskepaus.

Alla glada människor.


Lite cyklar...

Brunnshuset, här fanns det en helig källa som dom sa botade kroniska magsmärtor, reumatism, blodsjukdomar och dylikt. Det var som ett spa förr i tiden.

Den heliga källan..

Undrar vad som finns i?? Dom hittade en död råtta iaf, tur att vi inte drack av det vattnet då....

Lite fusk att ha motor på cykeln eller???

Lite till cyklar.


Kvällens bilder när vi var vid 12:an och grillade hajkbomber vart tyvärr inte så bra, så här avslutar vi nu med bilder..

Pössssss


Av cilla lindblad - 25 april 2009 23:39

Har varit på en mycket intressant visning av gruvan idag! Riktigt spännande att höra och se när man bor nästgårds liksom...

Jag e slut i benen efter allt cyklande idag, så nu ska jag hoppa i säng...


Återkommer med bilder från dagens tur


Sov gott

Av cilla lindblad - 23 april 2009 23:00

Den dansk/svenska gårdshunden har i hundratals år funnits på gårdarna runt Östersjön. Framför allt har rasen varit vanlig i södra Sverige och i Danmark. Rasen kallades tidigare Skånsk terrier och Råttehund och har framför allt fungerat som råttbekämpare och väktare på gårdarna, men även använts som jakthund. Utseendemässigt liknar gårdshunden den engelska Jack Russell-terriern, men i sättet är gårdshunden mildare.


Den dansk/svenska gårdshunden är med sitt praktiska format (32-37 cm hög) lätt att ta med i bilen, båten, campingvagnen, etc. Rasen trivs med att vara med sin familj - ensamhet uppskattas inte. Gårdshunden är en trogen kamrat som är pigg på äventyr, den hänger med på långa promenader, jogging-, skid- och ridturer. Det är alltså ingen soffliggare, men när det är dags för vila uppskattas kroppskontakt.

Att krypa ner i sängen under täcket är inte dumt.Gårdshunden trivs vanligen med andra hundar, djur och barn. Den tycker om att "jobba" och är utmärkt för aktiviteter som agility, spår, sök och lydnad. Den dansk/svenska gårdshunden godkändes sent av Svenska kennelklubben (1987) och har därför inte varit föremål för förädlingsavel under någon längre tidsperiod.

Tillsammans med gotlandsstövaren tillhör gårdshunden Sveriges genuina "lantraser" bland hundarna. Med begreppet "lantras" menar man just att raserna är gamla, anpassade till sin levnadsmiljö och opåverkade av intensiv förädlingsavel och inkorsningar av främmande raser. Därmed är också gårdshunden ett kulturarv, ett bit levande, svensk/dansk historia.

Ur genetisk synvinkel betraktas lantraser som genresurser - genetiska "reserver" hos vilka mer "ursprungliga" gener finns bevarade än de som återstår hos de högförädlade djurslagen.


(Lånat från rasklubben för dansksvensk gårdshund)

Av cilla lindblad - 23 april 2009 22:58

Rasstandard
 

ORGINALSTANDARD 1998-05-28

SKK:s STANDARDKOMMITTE 1998-09-08

URSPRUNGSLAND/HEMLAND: Danmark/Sverige

ANVÄNDNINGS-OMRÅDE:  Gårdshund och sällskapshund

NKU-KLASSIFIKATION: Grupp 2

FCI-KLASSIFIKATION: Grupp 2, sektion 1:1

BAKGRUND/ÄNDAMÅL: Rasen erkändes 1987 i Sverige och Danmark under namnet dansk/svensk gårdshund. Den har sedan gammalt funnits på lantgårdar i Danmark och Sverige. Gårdshunden har använts som vakthund, råttfångare och sällskap.

HELHETSINTRYCK: Rasen ska vara liten, kompakt och svagt rektangulär. Den är exteriört sent färdigutvecklad.

VIKTIGA MÅTT-FÖRHÅLLANDEN: Förhållandet mellan mankhöjd och kroppslängd skall vara 9:10. Förhållandet mellan bröstdjup och benhöjd t.o.m armbågen skall vara 1:1.  

UPPFÖRANDE/KARAKTÄR: Rasen är alert, livlig och uppmärksam.

HUVUD: Huvudet skall vara trekantigt och förhållandevis litet.

Skallparti: Skallpartiet ska vara tämligen brett och svagt välvt.

Stop: Stopet skall vara väl markerat.

Nostryffel: Nostryffelns färg ska harmoniera med pälsfärgen.

Nosparti: Nospartiet skall vara väl utfyllt, bli gradvis smalare mot nostryffeln, och får inte ge ett spetsigt eller snipigt intryck. Det skall vara något kortare än skallen. Nosryggen skall vara rak.

Käkar/tänder: Käkarna skall vara kraftiga. Saxbett med jämna, välutvecklade framtänder. Tångbett tolereras.

Kinder: Kinderna skall vara markerade men utan överdrift.

Ögon: Ögonen skall vara medelstora, svagt rundade och, varken djupt liggande eller utstående. De skall vara mörka hos hundar med svarta fläckar. Något ljusare ögon är tillåtna hos hundar med gula eller leverbruna fläckar. Uttrycket skall vara uppmärksamt och vänligt.

Öron: Öronen skall vara medelstora. Rosenöron eller framvikta öron. Vid framåtvikta öron skall öronspetsarna ligga an mot kinderna. I båda fallen skall örat vara vikt i höjd med eller endast något över skallens plan.

HALS: Halsen skall vara medellång och kraftig med lätt böjd nacklinje. Inget löst halsskinn.

KROPP: Kroppen skall vara kompakt och substansfull.

Ländparti: Ländpartiet skall vara kort, brett och svagt välvt.

Kors: Korset skall vara svagt rundat.

Bröstkorg: Bröstkorgen skall vara lång, djup och rymlig med mycket väl välvda revben. Förbröstet skall vara markerat.

Underlinje: Buklinjen skall endast vara svagt uppdragen.

SVANS: Svansen skall inte vara för högt ansatt. Den kan vara naturligt lång eller medfödd stubbsvans. Svansen skall bäras rak, svagt böjd eller i en öppen båge.

EXTREMITETER:

FRAMSTÄLL: Frambenen skall framifrån sett vara raka och parallella. Fronten skall vara något bredare än bröstkorgen. 

Skulderblad: Skulderbladen skall vara normalt tillbakalagda.

Överarm: Överarmen skall vara normalt vinklad mot skulderbladet.

Mellanhand: Mellanhanden skall vara stark och spänstig.

Framtassar: Framtassarna skall vara små, ovala och nästan slutna.

BAKSTÄLL: Bakbenen skall vara välvinklade i knä- och hasled, parallella och väl muskelfyllda.

Lår: Låren skall vara tämligen breda. 
 
Baktassar: Baktassar som framtassar.

RÖRELSER: Rörelserna skall vara parallella och fria.

PÄLS:  

Pälsstruktur: Pälsen skall vara hård, kort och slät. 

Färg: Vit färg skall dominera med en- eller flerfärgade fläckar i olika storlek och kombinationer (svart, tan, leverbrunt och olika nyanser av fawn). Med eller utan tanteckning. Mycket små fläckar eller prickar i den vita grundfärgen (flecking) är tillåtet.

STORLEK/VIKT:

Mankhöjd: Hanhund 34 - 37 cm 
                 Tik 32 - 35 cm
                 Tillåten avvikelse + / - 2 cm

FEL: Varje avvikelse från standarden är fel och skall bedömas i förhållande till graden av avvikelse.

- rasen får inte ge ett elegant intryck 
- trång front
- lågställd
- grund bröstkorg
- flat eller kort bröstkorg
- brant kors
- ståndöron
- för lång hals 
- ringlad svans, svans buren tätt på ryggen

Nota bene: Hund får ej prisbelönas om den är aggressiv eller extremt skygg eller om den har anatomiska defekter som menligt kan påverka dess hälsa och sundhet. 

TESTIKLAR: Hos hanhunden måste båda testiklarna vara fullt utvecklade och normalt belägna i pungen.

 ( lånat från rasklubben för dansk svensk gårdshund) 

Ifall att det var någon som ville veta lite mera om vår lilla Keaton...

PÖSSSSSSS

Av cilla lindblad - 23 april 2009 17:19

Har varit ledig idag, städat lite, tvättat lite...


Eva & Martin kom så vi tog en promis till Bageriet och fikade, Martin var himla snäll idag, jag fick bära runt på honom utan att han började gråta.

Men vi ses ju varje helg nu för tiden så han börjar väl bli van med mig nu...


Nu ska tydligen Anthon ha datorn en stund...

Tjingeling

Skapa flashcards